Základní škola se nachází uprostřed Jihomoravského náměstí v klidném prostředí malého sídliště v Brně-Slatině. Součástí příspěvkové organizace je od roku 2001 pětitřídní mateřská škola. Základní škola je úplná sídlištní škola, uvedená do provozu v roce 1985.
Základní škola je fakultní školou Masarykovy univerzity Brno.
Cílem DigiMe je připravit žáky a učitele v Rakousku a České republice na naši digitální budoucnost. Prostřednictvím interaktivních workshopů a dlouhodobých školních projektů je posílena digitální gramotnost, podnikatelské dovednosti a sebeposílení mezi žáky, což je připravuje na jejich kariéru. Učitelé dostávají nástroje, jak žákům zajistit digitální gramotnost a programovací dovednosti."
Martina Chvátalová, koordinátorka projektu, Board of Education for Vienna European Office
Workshopy DigiMe, vedené vyškolenými lektory, umožňují žákům z městských a venkovských oblastí, aby podnikli první kroky v programování a robotice, rozvíjeli své vlastní digitální nápady, dozvěděli se o digitalizaci a pracovních příležitostech a setkávali se s mladými – hlavně ženskými – vzorovými pracovníky z místních IT společností.
Kromě toho jsou základní a střední školy v obou zemích propojeny prostřednictvím digitální sítě. Kvůli pandemii COVID-19 probíhají výměny mezi školami výhradně online. Jakmile pandemie skončí, budou možné přeshraniční návštěvy. Cílem školních partnerství je vybudovat udržitelnou síť a sdílet zkušenosti s projekty.
Cílem programu DigiMe je podporovat inovace a podnikání mezi žáky a zatraktivnit jim pracovní místa v oblasti IT. To by mělo generovat hospodářský růst v městských a venkovských oblastech zúčastněných regionů a podporovat rovné příležitosti pro žáky bez ohledu na jejich sociálně-ekonomické zázemí nebo pohlaví.
Činnosti jsou založeny na spolupráci mezi projektovým týmem a místními strategickými partnery. Patří mezi ně technické univerzity, vědecká centra, nezisková sdružení a orgány pro mediální a digitální gramotnost. Poskytují informace do programu DigiMe a propagují jej. Nápady a metody jsou formulovány ve spolupráci se zúčastněnými školami a schváleny učiteli.
Každý partner projektu se rozhoduje o svém vlastním přístupu k aktivitám ve svém regionu. Ve Vídni se uskutečnily osobní a online workshopy, během nichž se učitelé a žáci naučili programovat a používat videokonferenční nástroje. Žáci se setkali se vzorovými IT pracovníky, kteří vysvětlili, co dělají a jak se k IT dostali. Učitelé se naučili, jak používat programovací nástroj micro:bits při své každodenní výuce.
Mezi aktivity na jižní Moravě patří půldenní workshopy pro třídy základních škol o využívání digitálních technologií. Bylo zahájeno celkem 28 dlouhodobých projektů, z nichž mnohé umožňují učitelům a žákům společně se učit o digitálních nástrojích. Na Vysočině DigiMe spolupracuje s 15 školami, podporuje učitele a žáky v digitálním myšlení a zahajuje projekty digitálních škol.
Webináře pro učitele pokrývají předměty, jako jsou digitalizace a distanční vzdělávání. E-learningová platforma digime.europabuero.wien zahrnuje výukové materiály, pracovní listy a videonávody. Platforma byla propagována ve školách a má být zpřístupněna v češtině, angličtině a němčině, aby bylo zajištěno její široké použití. Spolu s digitální sítí pomáhá učitelům zlepšit digitální gramotnost jejich kolegů a žáků, kteří se programu DigiMe nezúčastnili.
Na závěr projektu se uskuteční virtuální výstava s krátkými videi o programování připravená učiteli a žáky. Programovací vybavení a podpora budou školám po skončení programu DigiMe nadále nabízeny bezplatně. Veškerý materiál bude trvale k dispozici na e-learningové platformě, aby ho mohly využívat školy, které nebyly zapojeny. Veřejným orgánům budou poskytnuta doporučení pro zlepšení vzdělávacích přístupů k digitální gramotnosti a podnikání.
Projekt „DigiMe” je podpořen Evropským fondem pro regionální rozvoj EU prostřednictvím operačního programu „Interreg V-A Rakousko – Česká republika“. Investice spadá do priority „Rozvoj lidských zdrojů“.
https://www.luzanky.cz/Projekty-EU/digi-me
Podívejte se na animace, které v rámci projektu vznikly:
Nové nahrávací studio
Výuku našich žáků pravidelně zpestřujeme různými aktivitami a posledních pár týdnů se jednou z nich stala animace. Jejím cílem není jen nahlédnutí pod pokličku výroby videa a jeho kouzel, ale i rozvoj fantazie, kreativity, IT schopností a v neposlední řadě spolupráce ve skupině. Po teoretické části zaměřené i na historii animace, jsme zjistili, že pro mnohé žáky to bude zcela nová aktivita, ale objevilo se i několik studentů se zkušenostmi v této oblasti a jejich postřehy byly přínosné i pro vyučující.
Samotnému zpracování nápadu předcházel tzv.storyboard, kde team nastínil scénář a způsob, kterým ho bude realizovat. Animace se nevztahuje jen ke kreslenému filmu. K „oživení obrázků“ žáci používali různé prostředky – plastelínu, papírové postavy, lego nebo i sebe jakožto herce. Právě ta různorodost zpracování a nápadů byla pozoruhodná. Sami animátoři pak byli příjemně překvapení a hrdí, když viděli svůj výtvor.
Aby výsledku nic nechybělo, k celému videu se bude přidávat hudba (zvuk) a to vyrobená přímo na míru v našem novém školním nahrávacím studiu. Toto studio jsme získali díky projektu Digitální & mediální kompetence pro žáky a učitele (č. p. ATCZ 216), který je podpořen Evropským fondem pro regionální rozvoj EU prostřednictvím operačního programu „Interreg V-A Rakousko – Česká republika. Část projektu je finančně hrazena zřizovatelem. Nahrávací studio bude sloužit žákům napříč školními předměty. V nahrávacím studiu se aktuálně instaluje odhlučnění místnosti a chystá se nábytek. Technické vybavení máme už z velké části k dispozici. O zapojení nahrávacího studia ve výuce si jistě brzy přečtete.
Mgr. Veronika Čerbáková
Mgr. Gabriela Ducháčková
Červen s projektem DigiMe
Tento školní rok byl pro naši školu ve znamení projektu DigiMe zaměřeném na zdokonalování digitálních dovedností pro rakouské a české žáky a učitele. Za finanční podpory programu Interreg V-A Rakousko – Česká republika (ATCZ 216) jsme vytvořili řadu animací a naučili se pracovat v novém nahrávacím studiu.
V červnu projekt vyvrcholil soutěží s ostatními školami z Jihomoravského kraje a návštěvou vídeňské školy.
Jak účast v soutěži z projektu popisují žákyně sedmé třídy Luciana a Karolína?
„Po dokončení projektu spočívajícím v animacích jsme měli naši práci jet prezentovat do VIDA centra v Brně. Předtím jsme si však museli nachystat prezentaci a scénář. Naši prezentaci jsme chtěli udělat jinak, zkrátka být originální a tak jsme vymysleli, že do prezentace zapojíme naše nahrávací studio. Sepsali jsme scénář, jehož součástí byly otázky, které v nahrávacím studiu nahrála naše spolužačka Áďa. Ve zkratce šlo o to že jsme nahráli různé otázky týkající se animace a poté je zakomponovali do prezentace. Na tyto otázky, které se jakoby náhodou ozývaly v místnosti, jsme následně při prezentování odpovídali.
Když nastal den D, sešli jsme se spolu s dalšími 14 školami, porotci a dalšími... ve VIDA centru.
Jelikož konkurence byla opravdu velká museli jsme zabojovat, abychom se umístili. Každý měl svoji prezentaci o něčem jiném a my svojí animací i prezentováním očividně zaujali. Všichni jsme si to moc užili a jsme rádi za tuto zkušenost.“
Ke krásnému třetímu místu můžeme gratulovat žákům Adrianě Pejtová, Lucianě Svítilové, Karolíně Běhunčíkové, Tereze Cenigové, Adamovi Balatkovi, Adéle Jobové a Honzovi Nguyen Khac Ha.
To ale nebylo v červnu všechno. V projektu jsme získali i novou partnerskou školu MIM Wendstattgasse, kterou jsme se vydali navštívit do Vídně. Jde o školu odpovídající našemu druhému stupni zaměřenou na hudbu a informatiku. Návštěvu školy popsali sedmáci Luciana, Adriana, Gabriela a Barbora a Honza. „Jako první jsme zavítali do jejich školy, kde nás vřele přivítali občerstvením a ukázali nám své animace, které byly o legendách významných míst Vídně. Žáci je vytvořili ve vtipném podání a opravdu se jim povedly. Následně jsme shlédli muzikálové představení. Poté jsme se metrem přesunuli do centra, kde jsme se naobědvali. Nakonec jsme si prošli v animacích prezentovaná významná místa, ke kterým nám žáci řekli něco o jejich historii. Také jsme viděli památky, z nichž nás nejvíce zaujaly Stephansdom a dům Franze Josefa Kaizera. Zaujalo nás, že po celé Vídni byly LGBTQ+ vlajky. Výlet se nám moc líbil a doufáme, že se brzy opět setkáme.“
Přestože návštěva Vídně byla pomyslnou tečkou za projektem DigiMe, těšíme se, že z nově nabytých zkušeností, dovedností a nových přátelství budeme v následujících letech čerpat.
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D.