
Základní škola se nachází uprostřed Jihomoravského náměstí v klidném prostředí malého sídliště v Brně-Slatině. Součástí příspěvkové organizace je od roku 2001 pětitřídní mateřská škola. Základní škola je úplná sídlištní škola, uvedená do provozu v roce 1985.
Základní škola je fakultní školou Masarykovy univerzity Brno.
ZŠ Jihomoravské náměstí je známá svou bohatou kulturní mozaikou a vysokým podílem žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Nachází se v oblasti, kterou tradičně obývají občané s různými jazykovými, kulturními a národnostními kořeny. Základní a mateřská škola Jihomoravské náměstí se snaží být citlivá k potřebám svých žáků s OMJ . Škola dlouhodobě podporuje projekty směřující k integraci těchto žáků.
Cílem projektu v roce 2024 je propojení virtuálních expedic žáků naší školy s reálným pozorováním přírody, zaměřením na vyhledávání, identifikaci a dokumentaci místní flóry a fauny. Tento projekt má přispět k lepšímu kulturnímu porozumění mezi žáky, rozvoji povědomí o životním prostředí původu žáků s OMJ a zlepšení orientace v oblasti přírody a globální společnosti. Projekt bude realizován formou minimálně 12 zážitkových aktivit, které budou založeny na využití informačních technologií a zážitkové pedagogiky, a osloví všechny žáky naší školy. V rámci projektových aktivit se zaměříme také na podporu identity žáků s odlišným mateřským jazykem a budeme sledovat multikulturní a globalizační aspekty.
Naším cílem je úspěšně integrovat žáky s OMJ do školního prostředí a přispět k obohacení celé komunity.
Stopařův průvodce po zeměkouli – projekt který spojuje
ZŠ Jihomoravské náměstí v Brně Slatině je známá svou kulturní pestrostí a vysokým počtem žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Škola se nachází v oblasti s vysokým podílem cizinců, což se odráží i ve skladbě jejích žáků. K vietnamským žákům se v poslední době přidali i žáci ukrajinské národnosti, a celkově tak žáci s OMJ tvoří přibližně 25% všech žáků.
Škola se přizpůsobuje potřebám těchto žáků skrze výuku češtiny a spolupráci s různými institucemi. Pedagogové jsou školeni na práci s žáky s OMJ a škola disponuje tlumočníkem pro komunikaci s rodiči, kteří nemluví česky. Důraz je kladen i na podporu kulturní identity žáků, aby si uchovali svou původní kulturu.
Nejzajímavější aktivitou projektu "Stopařův průvodce po zeměkouli" se stala virtuální tůra po světě s Google Street View. Žáci sedmých ročníků se na chvíli proměnili v dobrodruhy, kteří prozkoumávali zákoutí Vietnamu, tajemná místa Pákistánu, krásy Ukrajiny a tradiční slovenské vesnice. A co víc, při této virtuální cestě museli splnit několik "mise", jako najít nejhezčí pláž, objevit tajemný chrám nebo zjistit, kde se podává nejlepší jídlo. Aktivita nejenže rozšířila jejich geografické znalosti, ale také je naučila používat digitální technologie a plánovat trasy jako skuteční cestovatelé.
Celkově projekt "Stopařův průvodce po zeměkouli" efektivně propojil různé vzdělávací oblasti a kulturní rozmanitost školy k obohacení výuky. Žáci získali nové znalosti a dovednosti, které budou užitečné v jejich budoucím vzdělávání i životě. Projekt přispěl k posilování soudržnosti celé školní komunity a stal se ukázkovým příkladem inkluzivní výuky. Realizace projetu byla podpořena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci podpory vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2024. Využití nových technologií bylo umožněno díky programu O2 Chytrá škola. Poskytovatelem finančních prostředků pro naučnou stezku školní zahradou je Jihomoravský kraj.